Login   
C6owners :: Forums :: C6 Support :: The Garage

2.7 HDi geht aus in D, R und 1 (also Englisch)

Home   Forum Rules    Forum Help  Conversion Tools
   
Please Register to enjoy additional Member Benefits
Author Post
Xynactra   
Sun Jun 05 2022, 07:43am
Joined: Jun 04 2022
Member No: #5035
Location: Switzerland
Hello everyone

I bought a C6 and am now preparing it for the MFK.

When I got the car everything was great when it was cold. As the engine and transmission warmed up, the "floating shifts" started. That means: When changing gears, the transmission feels like it is in the neutral position and after 5 seconds the gear is slammed in so hard that it is all too late. This in every gear, even when downshifting.
I searched the internet and obviously this is not a rare problem, the solenoid valves in the shift valve box are jammed due to too tight tolerances or wear of the sliding bushings. Changing the oil didn't help either.

Valvebody renewed --> now she shifts very nicely and well.

To the problem:

Both before and after replacing the Valvebody, the following problem occurs exclusively when warm. If cold, it's better but not good.

If the gear "R" or "1" (i.e. manual shifting, not D) is engaged, the engine speed drops sharply. If the state is maintained long enough, for about 30s, the engine stops. The warmer the engine and transmission, the lower the speed. In these situations, the car also wants to jump right off, it feels like the Gearbox want's to close the Converterclutch. The enginespeed is then so low that you can no longer accelerate when maneuvering backwards on a small incline, for example. Even on a flat ground it can get hard. Even when the accelerator pedal is fully depressed, the engine speed does not increase a bit.



What I have already done:

-Valvebody replaced.
-Air mass meter checked for correct values ​​with diagnostic tool, ok.
-MAP sensor checked, also ok.
-Errors on engine and gearbox SG read out, no errors.
-Transmission adaptation deleted.
-Gear oil wear counter cleared.
-Normal idle speed is around 675 rpm, if a Gear is enganged it's under 500rpm.
-When driving, everything is ok in terms of performance, smoothness, etc.

Also interesting:
-When driving around, the classic Converterpumping when changing gears or accelerating happens fine. If i shift to manual, the converterclutch enganges just fine.
-When i put D in Gear and stay on the Brake, everything is fine. If i release the pedal or touch the accelerator smoothly, enginespeed drops right off.
-It feels like the Gearbox wants to engange the Converterclutch even if i stand still.


-Is there anything known or does anyone have a clue for me right now?
-Why does the Gearbox think it has to engange the Clutch?
-ECU bad?



Thank you and see you soon

Nico












Hallo Zusammen

Ich habe mir einen C6 gekauft und bin diesen nun am bereitstellen für die MFK.

Als ich den Wagen holte war im kalten Zustand alles Super. Als Motor und Getriebe auf Temperatur gekommen sind, fing es an mit "floating shifts". Soll heissen: Beim Gangwechsel legt das Getriebe gefühlt die Neutralstellung ein und nach 5sek wir der Gang sowas von hart reingeknallt das alles zu Spät ist. Dies in jedem Gang, auch beim runterschalten.
Hab mich dann schlau gemacht und offensichtlich ist das kein seltenes Problem, die Magnetventile im Schaltschieberkasten klemmen aufgrund zu enger Toleranzen oder verschleiss der Gleitbuchsen. Ölwechsel brachte auch keine Hilfe.

Also, Schaltschieberkasten erneuert --> Schaltet jetzt sehr schön und gut.

Zum Problem:

Sowohl vor als auch nach dem Schaltschieberkastentausch trat folgendes Problem ausschliesslich im warmen, in verminderter Form im kalten Zustand auf:

Wird die Fahrstufe "R" oder "1" (Also manuelles Schalten, nicht D) eingelegt, sinkt die Motordrezahl stark ab. Wird der Zustand lange genug gehalten, für ca 3 min, geht der Motor aus. Je wärmer Motor und Getriebe, desto tiefer die Drehzahl. In diesen Situationen entwickelt das Auto auch einen starken Vorwärts bzw Rückwärts Drang. Die Drehzahl wiederum ist dann so tief, das man z.B beim rückwärts rangieren an einer kleinen Steigung nicht mehr beschleunigen kann. Selbst bei voll durchgetretenem Gaspedal steigt die Drehzahl des Motors kein bisschen. Wie auch, bei unter 500 u/min ????



Was ich bereits gemacht habe:

-Schaltschieberkasten ersetzt.
-Luftmassenmesser mit Diagnosetool auf korrekte Werte kontrolliert, in Ordnung.
-MAP Sensor kontrolliert, auch in Ordnung.
-Fehler auf Motor und Getrieb SG ausgelesen, keine Fehler.
-Getriebeadaption gelöscht.
-Getriebölverschleisszähler gelöscht.
-Normale Leerlaufdrehzahl liegt bei ca 675 u/min
-Beim fahren alles ok was Leistung, Laufruhe etc. betrifft..

Interessant ist:
-Beim fahren ist alles ok. Wandlerpumpen beim Gängewechseln oder beschleunigen. Beim wechseln auf manuelles Schalten geht die Wük rein so wie sie sollte.
-Wenn ich D einlege und auf der Bremse stehe ist alles ok. Wenn ich dann aber nur etwas Gas gebe oder den Fuss von der Bremse sinkt die Motordrehzahl wieder ab und der Wagen springt nach vorne.



-Ist da etwas bekannt oder hat jemand gerade einen Anhaltspunkt für mich?
-Wieso denkt das Getriebe es müsse die Wük einschalten?
-Es fühlt sich im Stand so an, als möchte das Getriebe ständig die Wük aktivieren obwohl ich stehe mit dem Fahrzeug.




Danke für die Hilfe!




 

Jump:     Back to top

User Colour Key:
Head Administrator, Administrator, C6 owner, Technical Expert, C6 Premier Discount Club